Fiksu fokusoituu

Huomasin kesän kynnyksellä, että minulla on henkilöbrändi, itse asiassa useampi. Jokaisella on, jonkinlainen, halusi tai ei, tiesi tai ei. Henkilöbrändihän on se asia, mikä saa ihmiset muistamaan sinut, erottumaan muista. Eräs asiakkaani pitää minua parisuhde-eksperttinä. Siis todellakin! Hän tilaa minulta jutun aina ja vain, kun haluaa parisuhdejutun tai laajan teeman aiheesta. Eräs toinen asiakkaani yhdistää osaamiseni liikunta-aiheisiin, kolmas laajemmin terveyteen.

Olen erittäin iloinen ja otettu kunniasta. Mutta paineitakin tulee, kun odotukset ovat kovat: ”Sinulla on ansioituneena näiden juttujen kirjoittajana varmasti hyviä ideoita, kuinka tämä viedään loistokkaasti maaliin.” Loistokkaasti? Mitä jos en pysty täyttämään odotuksia? Jos jutusta tulee kaikkea muuta kuin sitä, mitä siltä odotetaan.  Lattea, kliseinen, mielenkiinnoton. On vain uskottava itseensä, jos muutkin uskovat, ja päätettävä tehdä parhaansa.

Varsinainen henkilöbrändini liittyy laajemmin terveysaiheista kirjoittamiseen, niin sen itse miellän. Olin jo toimittajan urani alkumetreillä tavattoman kiinnostunut liikunnasta, terveydestä, hyvinvoinnista ja erikoistuin  tähän aihealueeseen sen kummemmin asiaa ajattelematta tai suunnittelematta. Minulla ei ollut tuolloin aavistustakaan, että loin samalla perustan henkilöbrändilleni.

Välillä mietin, miksen kirjoita taloudesta, politiikasta, tekniikasta, matkoista tai puutarhanhoidosta. Olenko liian kapea-alainen? Olisiko viisaampaa olla yleistoimittaja, joka tekee juttuja aiheesta kuin aiheesta? Päätin kuitenkin kuunnella sisäistä paloani. Terveys oli ja on minun juttuni.

Henkilöbrändin rakentaminen, tai rakentuminen, on ollut pitkäjänteistä työtä, kestänyt oikeastaan koko urani. Brändissä on kysymys erottuvasta, yhdenmukaisesta ja jatkuvasta näkyvyydestä. Se on positiivinen mielikuva, jonka arvon asiakas määrittelee. Se ei ole mikään päälle liimattu mielikuva, jota ruokitaan, kun mennään someen. Se on omien oikeiden, aitojen vahvuuksien esille tuomista ja vahvistamista, ei keinotekoisen imagon luomista.

Joku viisas – en muista, kuka – sanoi kerran eräässä koulutustilaisuudessa: ”Täytyy olla äärimmäisen tyyni ja sinut sen mielikuvan kanssa, jonka itsestään asettaa.” 

Jälkiviisaasti voin myös todeta: oli fiksua fokusoitua ja olla uskollinen omille arvoille, näkemyksille ja intuitiolle.