Fiksu fokusoituu

Huomasin jälleen kesän kynnyksellä, että minulla on henkilöbrändi, itse asiassa useampi. Jokaisella on, jonkinlainen, halusi tai ei, tiesi tai ei. Henkilöbrändihän on se asia, mikä saa ihmiset muistamaan sinut, erottumaan muista. Eräs asiakkaani pitää minua parisuhde-eksperttinä. Siis todellakin! Hän tilaa minulta jutun aina, ja vain, kun haluaa nasevan parisuhdejutun tai laajan teeman aiheesta, yleensä kesäksi. Niin tänäkin kesänä. Eräs toinen asiakkaani yhdistää osaamiseni liikunta-aiheisiin, kolmas laajemmin terveyteen.

Olen erittäin iloinen ja otettu kunniasta. Mutta paineitakin tulee, kun odotukset ovat kovat: ”Sinulla on ansioituneena näiden juttujen kirjoittajana varmasti hyviä ideoita, kuinka tämä viedään loistokkaasti maaliin.” Loistokkaasti? Mitä jos en pysty täyttämään odotuksia? Jos jutusta tulee kaikkea muuta kuin sitä, mitä siltä odotetaan.  Lattea, kliseinen, mielenkiinnoton. On vain uskottava itseensä, jos muutkin uskovat, ja päätettävä tehdä parhaansa.

Tämä parisuhdetoimittajuus on ”sivubrändini”, näin olen sen mieltänyt. Varsinainen henkilöbrändini liittyy laajemmin terveysaiheista kirjoittamiseen. Olin jo toimittajan urani alkumetreillä tavattoman kiinnostunut ja innostunut liikunnasta, terveydestä, hyvinvoinnista. Erikoistuin tiedostamattani tähän aihealueeseen. Minulla ei ollut aavistustakaan, että loin samalla perustan henkilöbrändilleni.

Välillä mietin, miksen kirjoita taloudesta, politiikasta, tekniikasta, matkoista tai puutarhanhoidosta. Olenko liian kapea-alainen? Olisiko viisaampaa olla yleistoimittaja, joka tekee juttuja aiheesta kuin aiheesta? Päätin kuitenkin kuunnella sisäistä paloani. Terveys oli ja on minun juttuni.

Henkilöbrändin rakentaminen, tai rakentuminen, on ollut mielettömän pitkäjänteistä työtä, kestänyt oikeastaan koko urani. Brändissä on kysymys erottuvasta, yhdenmukaisesta ja jatkuvasta näkyvyydestä. Se on positiivinen mielikuva, jonka arvon asiakas määrittelee. Se ei ole mikään päälle liimattu mielikuva, jota ruokitaan, kun mennään someen. Se on omien oikeiden, aitojen vahvuuksien esille tuomista ja vahvistamista, ei keinotekoisen imagon luomista. Ehkä joku on eri mieltä, mutta näin minä tämän koen.

Joku viisas – en muista, kuka – sanoi kerran eräässä koulutustilaisuudessa: ”Täytyy olla äärimmäisen tyyni ja sinut sen mielikuvan kanssa, jonka itsestään asettaa.” 

Olen vaikuttanut työlläni siihen, millainen mielikuva minusta on rakentunut. Ja vaikutan edelleen. Haluan olla oma itseni ja uskollinen omille arvoilleni ja näkemyksilleni. Jälkiviisaasti voin myös todeta: on fiksua fokusoitua.