Mistä syntyy pitkä, hyvä asiakassuhde?

Pisin asiakassuhteeni on kestänyt 20 vuotta. Siis 20 vuotta! Aloitin juttujen tekemisen tämän kyseisen yrityksen asiakaslehteen aikana, jolloin en vielä ollut edes ”oikea” toimittaja eikä minulla ollut vielä firmaakaan. 

Olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että yrityksen apulaisjohtaja ja silloinen ex-pomoni pyysi minut mukaan tekemään heidän asiakaslehteään. Erityisen kiitollinen olen siitä, että hän uskoi minuun, nuoreen kokemattomaan toimittajanalkuun, ja näki minussa potentiaalin. Olin valtavan innostunut tekemään haastatteluja ja kirjoittamaan, tarttumaan uusiin haasteisiin, oppimaan ja kehittymään.

On huvittavaa, ja vähän hävettävääkin, lukea omia tekstejä noilta ajoilta. Sain nimittäin lehden 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vanhoja lehtiä luettavakseni arkistojen uumenista. Kirjoittamani jutut olivat ensimmäisinä vuosina värikkäitä, kuvailevia, rönsyileviä, yliampuviakin. Meillä oli varsin hauskaa, kun luimme niitä toimitustiimin kanssa palaverissa ennen joulua. Tämän päivän tyyli lehdissä, verkkojutuista puhumattakaan, on huomattavasti riisutumpi, napakampi ja neutraalimpi. Toisaalta, olen itsekin toivottavasti kehittynyt kirjoittajana.

Vuosien ja vuosikymmenten aikana lehden nimi, ulkoasu ja päätoimittaja vaihtuivat muutamaan kertaan, mutta onnistuin jotenkin roikkumaan mukana. Olen tähän päivään asti saanut ilokseni olla mukana tuon lehden tekemisessä. Miksi? Ehkä siksi, että olen ollut riittävän sinnikäs. Tai siksi, että olen pyrkinyt kuuntelemaan asiakkaan kulloisiakin toiveita ja tarpeita ja tekemään työni niin hyvin kuin osaan. Olen tehnyt sen, mitä olen luvannut ja siinä aikataulussa, kun on sovittu. Asiakas osaisi kertoa paremmin, mutta toivon, että olen ollut hänen luottamuksensa arvoinen.

Itsekin olen asiakkaana uskollista sorttia. Asioin samassa pankissa, kuntokeskuksessa, kampaajalla, kosmetologilla, kaupassa. Miksi vaihtaisin, kun olen hyvän löytänyt ja tyytyväinen?

Matkan varrella vakioasiakkaita on tullut lisää, ja olen jokaisesta heistä erittäin otettu ja kiitollinen. Luottamuksen rakentaminen vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta kun molemminpuolinen luottamus on syntynyt, yhteistyö on helppoa ja miellyttävää.

Näistä muisteloista on aika suunnata katse tulevaan. Kiitän asiakkaitani hyvästä yhteistyöstä ja toivotan kaikille vanhoille, vakituisille, satunnaisille, uusille ja tuleville yhteistyökumppaneilleni:

Onnellista, antoisaa ja menestyksekästä uutta vuotta!