Poikani perusti yrityksen. Tekisitkö hänestä jutun?

Tapaan vapaa-ajallani paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä, että olen toimittaja. Työasioista puhutaan harrastusten parissa harvoin, ja hyvä niin. Jokainen saa olla oma itsensä ilman ammattirooleja ja unohtaa arkiset huolet.

Kun ammattini sitten jossain yhteydessä selviää, se herättää usein kovasti kiinnostusta. Mihin lehtiin kirjoitat? Millaisista aiheista? Keksitkö itse juttuaiheet? Oletko jossain toimituksessa töissä vai onko sinulla oma yritys?

Tavallista on, että tällaisen keskustelun, tai utelun, jälkeen, keskustelukumppanini pyytää minua tekemään jutun ja tarjoaa myös aiheen. ”Poikani perusti yrityksen ja tarvitsisi lisää asiakkaita. Tekisitkö hänestä jutun?”

Mediassa haastatellaan paljon tavallisia ihmisiä, jotka kertovat omista kokemuksistaan ja ovat lukijoille samastuttavampia, vertaisempia kuin asiantuntijat. Siitä voi helposti tulla käsitys, että kuka tahansa voi päästä juttuun.

Niin voikin. Mutta ketä tahansa ei voi haastatella mihin tahansa juttuun, eikä juttua voi tehdä mistä tahansa. Ihmisen pitää sopia aiheeseen ja aiheen pitää sopia lehden lukijoille tai kyseisen median yleisölle. Sillä, miksi tietty ihminen on jutussa, on aina peruste.

Voin haastatella aktiivisuusrannekkeen käyttäjää biohakkerointia käsittelevään juttuun, lonkkaleikkauksen läpikäynyttä nivelrikkojuttuun ja vegaania juttuun, jossa pohditaan ihmisten eettisiä ruokavalintoja. Myös se, mihin lehteen aihetta ajatellaan, on otettava huomioon. Kaupan kassajonosta malliksi bongatun opiskelijan haastattelu tai juttu tietokonepelaamiseen koukkuun jääneen vieroitusviikosta voi kiinnostaa Demin tai Trendin lukijaa, mutta istuu huonosti ET-lehteen.

Olen aina kiinnostunut kuulemaan ideoita ja otan mielelläni vastaan juttuvinkkejä. Aika moni jutuistani onkin saanut alkunsa jonkun tutun tai tutuntutun vinkkaamasta ideasta. Jos sopiva ja kiinnostava jutunjuuri löytyy, ehdotan sitä toimitukselle, ja jos hekin pitävät ajatuksesta, jutunteko pyörähtää käyntiin.

Kun seuraavan kerran tarjoat toimittajalle aihetta, mieti, miksi se kiinnostaisi muita kuin sinua itseäsi. Miten aihe hyödyttäisi tai viihdyttäisi jutun lukijoita? Aihetta tai näkökulmaa ei tarvitse hioa valmiiksi, se on toimittajan tehtävä, mutta pieni aavistus on eduksi. Voi käydä myös niin, että alkuperäinen aihe ei istu lehteen, mutta se voidaan muokata sopivaksi, tai ihmiseltä löytyykin jokin muu kiinnostava tarina jaettavaksi.

Haastattelua ei pääsääntöisesti tehdä aikakauslehteen siksi, että joku haluaa tuoda julki omia ajatuksiaan tai edistää omaa asiaansa. Haastattelun sivutuotteena voi toki käydä niin, että yrittäjä saa lisää asiakkaita tai tutkija julkisuutta mutta se ei ole jutunteon tavoite. Jutun ja lehden on tarkoitus palvella lukijoita, ei haastateltavia.